Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av Marie Svensson - 16 oktober 2013 15:09

Idag när jag dammsög så kom tankarna in på amning. Varför nu detta tänker ni nog?!!

 

Jo, saken är den att sist jag var på BVC så fick jag med mig en del broscyrer med b.la tips på olika barnmatsrätter som man kan laga till sitt barn. Där stod också vilken näring som räcker till barnet är ca 6 månader gammalt. Det står liksom hur mkt som helst om hur viktigt det är med AMNING. Ja, klart det är viktigt o klart det ger ett fullkomligt näringsupptag för dom små. Till på köpet så stärker det ju deras immunförsvar.

MEN...herrejesus...ALLA KAN eller VILL inte amma sina barn. Ska då alla dessa mammor bli fullständigt idiotförklarade som föräldrar? Är dom dåliga mammor då eller?? Vet detta låter fullständigt sjukt för självklart är man ingen sämre mamma för det, men iaf...

Jag ammade fullt en månad...EN MÅNAD, sen tog all min mjölk slut...puts väck...BORTA!! Jag är sååå tacksam över det, att jag KUNDE amma överhuvudtaget. När jag fick Emil funkade det inte för fem öre. Jag hade massa press på mig, både från BVC o andra till på köpet hade jag sorg. Det hände att jag fick springa ner till BVC flera gånger om dagen för att dom där nere tyckte att jag skulle väga han en extra gång bara för säkerhets skull. Snacka om sjuklig press. Istället för att dom kanske bara kunde ha sagt...eh, skit i amningen...börja med tillägg istället så mår både du o ungen så mkt bättre. Men näääädå...amning är det ALLRA bästa. Visst det har blivit mkt bättre på dessa 10 åren...ingen har pressat mig till att amma. Snarare tvärtom. Visst jag har också gjort klart för samtliga "Professionella" att jag kommer SKITA i att amma om det inte funkar. Det funkade som sagt en månad o sen gav jag fan i det...

Jag förnekar inte att amning garanterat är det bästa för barnet rent näringsmässigt. Men att det skulle ge det mera kärlek o.sv det köper jag INTE.

 

Nackdelar med bröstmjölk är ju även att man som mamma hela tiden måste tänka på vad hon stoppar i sig. Äter hon lök kan ungen få magknip likaså om hon trycker i sig choklad osv. Som mamma måste man hela tiden tänka på att äta nyttigt, nyttigt, nyttigt. Det är inte lätt att bara vända hand o helt ändra sina normala matvanor. Även fast man har en annan också o tänka på...

Vid tillägg får ungen i sig det den behöver utan att man behöver vara rädd för att man själv har stoppat i sig något fel. Nackdelen är att ungen kan bli trög i magen, men för det finns det bot i form av Pysventil som finns på apoteket, själv brukar jag använda mig av lite vacelin som jag tar på en tops o retar Minnas rumpa med litegranna. Än så länge har detta räckt. Plus att man regelbundet kan ge babymassage. Sen brukar jag succesivt vänja Minna vid större mängder. Går aldrig från t.ex 120 ml till 150 ml helt, utan börjar ge 150 till natten i tre dagar o sen ökar jag efter hand. Också ett sätt...

 

Men men...nu har jag iaf sagt MIN mening om detta...var o en gör precis som den själv vill. Kan man amma ska man vara tacksam o glad över det. Kan man inte amma, lägg INGEN energi på det. Du är inte sämre för det så det så...

 

 

 

Nu väntas snart Robban hem. Kycklingen står i ugnen. Minna sover. Allt är lugnt o fridfullt..  

 

Det blev inget stan idag...tar det på Fredag istället. Men imorgon blir det fika på sockertoppen med Linda iaf...det ser vi fram emot jag o Minna  

 

Ha en fin Onsdag...kramizar!!

Presentation


Hejsan!! Här har ni mig. En glad Tjej på 38 vårar. Väntar mitt tredje barn till sommaren 2013. Här får ni följa med mig i min vardag. Kram så länge!!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards