Alla inlägg under mars 2014

Av Marie Svensson - 31 mars 2014 12:53

I Fredags fyllde Robban år. Jag o Minna uppvaktade honom med frukost på sängen klockan halv 6 på morgonen i Fredags    Av mig fick han en ny fin digitalklocka, av Minna ett terminskort till simhallen. Så fr.om imorgon Tisdag ska han börja simma. När Emil kom så gav han också en fin present till honom. Nämligen ett paket kaffe, ett paket after eight samt ett presentkort på Kjell o company   Han blev jätteglad över detta.

 

På kvällen kom Pia som sov över till Lördagen då även Ella dök upp. Av dom fick han också fina presenter. Sen firade vi med god smörgåstårta o vanlig tårta.

 

Igår Söndag kom Syrran med familj samt Ingela o martin. Fina presenter igen. Vi bjöd på chili con carne, sallad samt kaffe o kakor.

 

Minnas mage är fortfarande i obalans. var på en extra kontroll av hennes vikt i Fredags. Fick rådet att ge henne majsvälling o risgröt o extra fett i maten. Jag ska dit igen imorgon. Jag är orolig för hennes lilla mage, men jag hoppas att det snart löser sig. Vet ju knappt vad jag vågar ge henne för någon mat. Ska ta upp det med BVC imorgon.


Emil hostar o är förkyld, men han är iaf i skolan. Robban hostar också. Själv går jag med illamående titt som tätt. Har också en orolig mage. Men jag hoppas att vi snart ska må bra o förbli friska här i detta hemmet.

 

Våren har hittat hit på allvar här nu, men idag hade vi minus en grader här. Så får se vart detta bär hän med vädret  

 

Nåja...snart är det Påsk...

 

Kram på er!!

Av Marie Svensson - 24 mars 2014 15:15

Idag ska jag klippa mig. Ska bli så skönt o få håret vidgjort plus att man ju får sig lite egentid på köpet  

Man uppskattar varenda gentid man får, om det så bara handlar om några få minuter. Nu har vi varit så mkt sjuka, så nu uppskattar man det på något vis ännu mera. Låter hemskt?? Ja, kanske det, men så känner jag det...

 

Iaf...

 

Jag funderar på att snagga huvet på båda sidorna o sen ha lite rufs i mitten. Men jag har inte till 100 bestämt mig ännu. Får höra vad min frissa säger först om saken också. Funderar även på nån frilla med mittbena. Ja, i slutändan får vi se vad detta månne bliva.

 

Minna har varit lös i sin mage idag, är ganska trött på dessa sjukdomar nu. Kan ju vara så att hon blir lös p.ga sin förkylning hon går o drar på o som vägrar ge med sig. Men jag tror o hoppas på att det är i slutfasen nu för oss allihopa. Håller tummarna...

 

Strax väntas Robban hem också o då blir det rester från gårdagen. Kyckling i currysås med ris. Skönt att för en gång skull slippa stå o laga mat.

Senare ikväll ska han köra in till Ingela o martin o hälsa på dom en sväng. Jag stannar hemma med Minna under tiden.

 

Nu har jag inte mer att förtälja denna gången...kram så länge!!

 

 

Av Marie Svensson - 23 mars 2014 18:56

Vet att jag är tramsig, men jag bara älskar dessa tramsiga o flamsiga frågor. Denna gången ska jag svara på frågor om min graviditet o Förlossning när jag skulle ha Minna...

 

1. När fick du veta att du var gravid?

Svar:  Efter att jag tagit ett X antal graviditetstest som hela tiden visade negativt o jag i stort sett hade gett upp hoppet, så tog jag slutligen ett nytt test som äntligen visade sig vara positivt o det var Söndagen den 16/12-2012.

 

2. Hur gammal var du då?

Svar: Då var jag 37 år gammal

 

3. Hur tog din partner det?


Svar: jag kan säga som så att jag tog honom på sängen  Han låg o sov medans jag tog testet. Smög mig in till honom o väckte honom. Räckte honom testet. Han stirrade på testet  Jag sa: Grattis, du ska bli pappa  Han svarade: WOOOW...

Han kom snabbt ur sängen denna Söndagsmorgon  

 

4. Mådde du mkt illa?


Svar: Japp, den första tiden innan jag ens visste att jag var gravid mådde jag ständigt illa. Visste ju inte vad det berodde på o trodde att jag var på vägar att bli sjuk eller nåt. Levde på avslagen cola dagarna i ända...

hade en svag misstanke dock...

 

5. Var du känslig?

Svar: Ja det var jag...

 

6. När kände du dom första sparkarna?

Svar efter att vi varit på RUL

 

7. Var du ofta orolig?

Svar: Ja, eftersom jag ju har mist ett barn tidigare, så fanns oron där hela tiden..

 

8. Sparkade bebisen mkt?

Svar: japp, tack o lov. men på bestämda tider o särskilt på kvällarna

 

9. När började du läcka bröstmjölk?

Svar: det hände aldrig..

 

10. Fick du bristningar?

Svar: nej

 

11. Blödde du någongång?

Svar: ja, efter att jag gjort KUB testet i vecka 14 ca. Åkte in akut o då visade det sig att när moderkakan flyttar sig så kan den dra med sig blodkärl som kan brista. Därav blödningen. Jag var LIVRÄDD!!!

 

12. Hur många Ul ljud gjorde du?

Svar: 4 Första gången för att fastställa graviditeten. jag visste inte i vilken vecka jag var i. Andra gången när jag gjorde KUB testet. Tredje gången akut vid blödningen o fjärde gången var det vid RUL.

 

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?

Svar: Så naturlig som möjligt. Helst inget smärtstillande alls. Absolut inte lustgas, så jag har mått illa vid min första förlossning då jag använde mig av detta. Bli igångsatt p.ga oro. Bli tagen på allvar då jag var så rädd o orolig.

 

14. Hur började din förlossning?

Svar: Eftersom jag blev igångsatt, så får jag nog säga att den startade med vattenavgång o sen gick det undan..

 

15. Hur många timmar tog förlossningen?

Svar: Om man inte räknar det första dygnet som mest bestod i pinvärkar så tog själva förlossningen barta 1 timme. Annars över 30 timmar...iom jag blev igångsatt, men det räknar inte jag  

 

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?

Svar: Vaginalt

 

17. Hur mkt var du öppen då du kom in?

Svar: När dom beslutade för igångsättning var jag öppen knappt 2 cm

 

18. Vilken smärtlindring tog du?

Svar: När jag hade det som värst, efter att vattnet gått, så skrek jag efter epidral...men detta hanns inte med så inget.

Jag födde helt naturellt som jag helst önskade...

 

19. Dragen med sugklocka?

Svar: Nej, det slapp jag också tack o lov

 

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?

Svar: En timme

 

21. Blev det komplikationer?

Svar: nej, inte under själva förlossningen. Men när Minna väl kom ut hade hon svalt lite för mkt fostervatten o var ganska medtagen så dom tog ut henne till akutrummet o sög henne ren. Jag var RÄDD!!

 

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Svar: Att det blev så fruktansvärt intensivt när det väl satte igång. Jag var inte beredd rent kroppsligt, efter ett dygn med enbart pinvärkar. Det jobbiga var även den eviga VÄNTAN på att förlossningen skulle starta på riktigt..

 

23. Var du rädd för något?

Svar. Gud ja. hela tiden livrädd att något skulle vara fel. Att bebis inte skulle leva Att jag skulle må dåligt efter förlossningen som jag gjorde när jag fick Emil.

 

24. Skrek du?

Svar: Ja, det gjorde jag. Jag skrek som aldrig förr under värkarna iom allt gick så fort o det blev så intensivt med en gång. Robban fick INTE prata med mig när värkarna kom...

 

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?

Svar: Jag, Robban, Barnmorskan o en undersköterska- 4 stycken samt en narkosläkare, som skulle lägga epiduralen på mig men hon fick vända i dörren...

 

26. Hade du någon nära med dig?
Svar: Robban

 

27. Fick du sys?

Svar: japp. tre stygn..

 

28. Vilken vecka födde du i?

Svar. På självaste BF dagen 40+0

 

29. Vad var vikt o längd på bebisen?

Svar: 3510g o 50 cm lång

 

30. Ammar du?

Svar: Ja i en månad ammade jag sen försvann mjölken..

 

31. Hur gammal är bebisen nu?

Svar: Hon är 8 månader

 

32. Vad tyckte du om förlossningen?

Svar: Förutom att väntan var jobbig o slutligen blev väldigt intensiv, så blev den ändå som jag ville ha den. Jag är nöjd..

 

33. När kommer nästa barn?

Svar: Kommer inga fler barn...nu har jag gjort mitt...

 

 

 

 

Av Marie Svensson - 22 mars 2014 17:01

Ja, jag kan ju inte påstå att vi direkt är friska här. Men jag tror iaf att vi går åt rätt håll. Förkylt o hostigt är det här fortfarande, men men.

Idag fick jag äntligen min efterlängtade lilla egentid. Jag passade då på att åka in till stan, träffa Ingela, ta en fika o fixa lite smått o gott.

Köpte mig faktiskt en klänning på Kappahl o den var på REA  Någon fyller ju även år snart....hrm!!!

 

Nu är jag hemkommen igen med nya friska tag. Vi har beställt hem pizza o ska sen kolla filmen Katching fire.

 

Minna hon kan nu säga Mamma, mamma, mamma, mamma o klappa händerna  

 

Ha en fin Söndag...

 

Kram!!!

Av Marie Svensson - 20 mars 2014 14:06

Emil han slapp tyvärr inte undan. På Tisdagen vaknade han upp o mådde inte alls bra o bara nån halvtimme senare kom det...

vi har med andra ord haft sjukstuga här som aldrig tycks ta slut. Just nu är Minna förkyld även jag o Robban är förkylda här.

Det gnälls o har sig...den ena värre än den andre    Nä, riktigt så illa är det väl inte men näst intill. Just nu känner jag mig bara enbart maktlös. Tålamodet är fullständigt nere på noll...med andra ord. Jag är för gammal för detta. Jag älskar mina barn över allt. Men att se dom sjuka är banne mig det värsta jag vet. Jag lider så med dom o det är jag för gammal för att orka med. Låter hur hemskt som helst, men så är det iaf...

 

Ikväll lagar jag iaf fläskpannkaka till middag o det känner jag inte alls för, men mat måste vi ju ha...

 

Jädrans vilket gnällinlägg...haha...

 

Jag slutar nog här o skriver när livet är lite roligare.

Kram på er!!

 

 

Av Marie Svensson - 16 mars 2014 12:42

Först fick jag en släng av magsjuka i Måndags. Igår fick Robban detta också...han låg pall hela dagen igår. Nu väntar vi bara på att Emil också ska få det. Men jag hoppas verkligen han blir skonad, även Minna naturligtvis.

 

Igår var det tänkt att jag o Ingela skulle bege oss till Malmö o Emporia. Jag skulle bjuda henne på födelsedagsmiddag där samt att jag på kvällen skulle överraska henne med att gå o se Musicalen Dracula i kristianstad. Nu blev det ju tyvärr inte så...

Väldans beviken o ledsen var jag över detta, då jag sett fram emot det i flera månader. Men oturligt nog skulle vi bli sjuka just NU. Sånt som händer. Det går flera tåg o jag är inte ett dugg ledsen över det nu längre heller.

Men jag är iaf glad att Ingela o Martin fick glädje av denna musical tillsammans igårkväll. Dom hade haft det jättetrevligt o musicalen var superbra enligt dom. Jag håller tummarna på att dom kommer sätta upp en ny musical nästa år o då hoppas vi på att kunna gå på den istället.

 

Istället hade vi en mysig filmkväll härhemma istället hela familjen. Vi kollade på Tsatsiki morsan o polisen, käkade glass o godis. Robban åt rostade mackor o te.

 

Idag har jag diskat världens största disk o bäddat rent i sängarna. Emil följde med mig ner till affären där vi handlade litegranna.

Till middag blir det tomatsoppa o pannkakor...

 

Ha en fin Söndag..

 

Kram!!

Av Marie Svensson - 12 mars 2014 16:49

Idag har jag varit på babyrytmik med Minna igen. Det gick jättebra. Minna var dock lite trött idag o var inte riktigt med. Men hon är också väldigt lugn av sig annars också. Ligger så snällt o fint på filten när vi ska göra alla övningar o sånt, medans dom andra barnen är lite mer rörliga. Men det kommer väl det också att även Minna snart inte ligger still  

 

Till m iddag iadg hade vi blomkålstuvning med isterband. ganska gott faktikst. Minna fick makaroner..

 

Nu ska Robban köra till djursjukhuset med Ayla, dags för den årliga vaccinationen. Ev blir det även en rtg av hennes lungor så hennes hosta har blivit värre. Ayla har alltså astma...

 

Önskar er en fin Onsdagskväll...

 

Kram!!

Av Marie Svensson - 11 mars 2014 14:45

Att ta hand om en bebis samtidigt som man får en släng av magsjuka är ingen hit kan jag avslöja. Igårmorse drabbades jag av detta...

tack o lov så har man iaf en karl som utan tvekan kör hem direkt o tar hand om Minna hela dagen  

 

Känner fortfarande av detta idag, men jag är iaf uppe.. är mest rädd för att Minna också ska drabbas. Håller tummarna på att hon inte gör det.

Rädslan blev inte bättre när hon inatt efter ca två timmars sömn vaknar o börjar gallskrika. Jag som inte kunde resa mig ur sängen utan att bli yr fick hjälp av ängeln Robban som kom instörtande o tog än en gång hand om Minna. Han gick runt med henne i närmare en halvtimme innan han fick henne lugn igen. Har ingen aning om varför hon skrek på detta viset. Vällingen?? Nattskräck?? Ont i magen?? Vi får se hur denna natten blir...orolig är jag...

 

 

Presentation


Hejsan!! Här har ni mig. En glad Tjej på 38 vårar. Väntar mitt tredje barn till sommaren 2013. Här får ni följa med mig i min vardag. Kram så länge!!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards