Alla inlägg under januari 2014

Av Marie Svensson - 29 januari 2014 13:14

Gudars vilket snökaos det är ute idag. Jag o linda hade världens gympapass när vi drog iväg med barnvagnarna i byn i förmiddes  

Kommunen vet nog inte vad snöplogning är för någonting för dom har verkligen inte varit ute idag iaf. Blir vansinning på sånt slarv...

Man får gå i dom värsta snödrivorna. Men fram till babyrytmiken kom vi iaf o den där koppen med te satt ganska fint  

Idag var Minna ganska så trött men hon gillade det även idag. det märks på henne, för hon njuter av musiken. Efter detta plumsade vi ut i snön igen o kämpade oss hem. jag stod i valet o kvalet om jag skulle gå inom Bibblan eller inte. Men i slutändan stack jag dit iaf för dom hade faktikst plogat hela vägen fram till Snappe.

Köpte ett nytt lånekort som kostade hela 10 kronor   Fick väldigt bra information av bibliotikarien därinne om hur man kunde låna böker. Finns ju ett helt nytt system som jag inte hade en aning om. Så det var kanon   det visade sig att killen (Bibliotikarien) också hade fått en dotter nästan samtidigt som oss i somras...kul!!!

Tyvärr hade dom inga böcker just nu om barnmat, men jag lånade Per Mobergs kokbok o även en annan bok som heter Till dess morgonvinden blåser av: Anne-Karin Elstad

Får se om den serien är bra. Är ju inte 40 delar men 4 iaf  

 

Hemma igen fick Minna Lasagne som hon älskade...plus päronpure till efterrätt. Jag satte mig vid synthen o spelade litegranna. Vill så gärna lära mig spela ordentligt vilket jag ju inte kan just nu...men ska kolla upp lite här på nätet om man inte kan hitta en sida om noter o sånt.

 

Nu skriker Minna. Så får ta henne

ha en fin dag...kram!!!

Av Marie Svensson - 28 januari 2014 15:46

Minna har sovit till 06 nu i två nätter...skönt!! ger henne mat o sen somnar hon om bums...så gottans  

 

Idag har vi bara haft en lugn dag inte gjort många knop alls. Minna har bajjat två gånger o hon fiser som bara den just nu. Kanske den mosade bananen som gör sig påmind...hihi.

Jag har skrivit inköpslista till imorgon, ska skicka Robban till Willys efter jobbet tänkte jag. Han ska ändå besiktiga bilen. Varför liksom inte ta allt på en gång när man ändå håller på  

 

Imorgon ska jag o Minna på babyrytmik igen. Ser vi fram emot. Hon gillar musik o det gör ju jag också.

Hade ju planer på att åka till jobbet imorgon, men jag tror jag hoppar det o istället besöker Biblioteket. Tar jobbet på Torsdag istället...

 

Nä för tillfället så har jag inte mkt mer att berätta. Händer inte så mkt på denna sidan just nu...

 

Återkommer!!

 

Kram!!

Av Marie Svensson - 27 januari 2014 11:30

Jaha då har man betalat alla sina räkningar för denna månaden. VIPS så var dom pengarna borta...    

 

Nåja, sånt man får ta är ju en del utgifter denna månaden. Men jag kan säga som så att jag är ganska glad över att jag flyttade fram tandläkartiden o tur var väl det för när jag ringde så hade dom inte antecknat min tid i datan...haha.

 

Idag vaknade Minna 6 imorse gav henne lite mat o sen somnade hon om bums igen o sov till 9. SKÖÖÖNT!!! Jag klagar verkligen inte!!

 

Nu sover hon igen o när hon vaknar så är det dags för mat igen...mat mat mat...är såå trött på mat. Sen ska man ju laga mat till Robban o mig också till ikväll. Står mig upp i halsen o man har ingen fantasi ännu mindre nån matlust...bläää på detta...haha.

 

Idag händer inte mkt alls...ska köpa nya blöjor till Minna. Man får 100 kronor i rabatt om man köper tre av liberos.

 

Igår kollade vi på dom allra sista avsnitten av rederiet...saknar denna serie. Skulle lätt kunna se om dom allihopa igen...haha. Fast det går nog inte sambon med på. Men nu har ju även Svenska hjärtan kommit till öppet arkiv o det ska jag se istället tänkte jag vilket Robban vägrar...skiter väl jag i  

 

Imorgon är det ännu en lugn dag o på Onsdag är det träff med Linda o vi ska gå på Babyrytmiken igen   Ev tar jag bussen o hälsar på på jobbet också efteråt. Men har inte riktigt bestämt mig än.

Torsdag kanske jobbet om det inte blir på onsdag o sen är det ju fredag igen  

 

Tjo flöjt...ha en fin Måndag...kram!!

 

 

Av Marie Svensson - 26 januari 2014 13:04

Hade en mkt trevlig dag igår med syrran på stan. Hittade en hel del kläder till Minna på REAN. Hittade två par pyjamasar för 49 spänn stycket på Cubus, flera byxor, tröjor. Känner mig helnöjd   Åt god bakad potatis på Graffitti cafe. Var inte hemma förrän kvart över 6. Då beställde vi hem kinamat...gott gott o kollade på REDERIET...hihi!!

 

Idag har jag gjort barnmat till Minna för första gången om man inte räknar morot o broccolipure förstås.

Gjorde köttfärsröra  

 

Gorde så här: Först tog jag o rev 1 liten gul lök fin fint

Efter det finrev jag en liten morot

Brynte upp detta i lite rapsolja

Sen hällde jag ner en brk krossade tomater 2 msk tomatpure o 200 gram fläskfärs. Lät detta koka ihop ca 10 minuter

Sen till sist tillsatte jag en pressad vitlöksklyfta o 3 tsk oregano

 

KLART!!!!

 

Till detta ska hon få mosad potatis, men ka även ha pasta. Jag tyckte nästan denna pastasåsen var godare än min vanliga  

 

Nu vaknade Minna så ska ge henne lite mat...skriver sen vad hon tyckte..

 

.......................................

 

 

Nu har hon käkat...hon ratade det till en början, klöktes, sa bläää, vägrade öppna munnen. Jag gav upp, mosade en banan istället o gav henne det. Hon åt upp allt som ingenting...sen gav jag henne maten igen o då åt hon som ingenting. Jag LURADE henne litegranna o så ska man inte göra. Äter man inte så blir det ingen efterrätt heller, men vad göra? Pånågot sätt måste man locka henne till att äta iaf testa. Nåja, jag kommer inte ge upp mina planer på egengjord barnmat. Jag ska leta recept så det står härliga till både på nätet o på bibblan.

 

 

Till middags ka vi ha korv stroganoff...

 

Kan villigt erkänna att mat gör mig illamående just nu. Man ger Minna mat flera gånger om dagen...mat mat mat, sen ska man ställa sig o göra mat till oss själva också...jag förstår kockarna som står i kök hela dagarna o osar mat hela tiden....måttligt roande att laga mat hemma också sen.

 

Nåja...see ya!!

 

 

 

Av Marie Svensson - 24 januari 2014 14:28

Usch jag skäms. Jag har glömt bort att gratta min extramamma Carina idag. Jag ringde till henne för att allmänt snacka lite som jag brukar göra. Fråga hur läget var: Jodå tack, jag fyller ju år idag...HEL....förlåt förlåt förlåt...GRATTIS. SKÄMS på dig Marie!! Men men jag tror jag är förlåten är så lätt hänt.

 

Har gått några dagar nu sen jag skrev här. Har sällan datan igång här om dagarna. man kollar mest ifrån mobilen o jag kan inte skriva några inlägg därifrån. varför har jag ingen aning om.

 

Men i det stora hela har inte mkt hänt.

 

I Onsdags var jag med Emil hos skolläkaren. Dom misstänkte att hans rygg var lite sned så dom ville mäta den. Kom till skolan strax efter 9. Dom mätte o kollade hans rygg, den såg fin ut. Någon grads skillnad på något ställe i mitten av ryggen, men inget dom brydde sig om just nu iaf. Det skulle räcka med dom vanliga kontrollerna som dom gör varje år. Kollade även hans längdkurva o som det ser ut just nu så skulle han kunna bli upp mot 170. Tror faktikst att det var en viss lättnad för Emil att få höra detta, då han har stora komplex för sin längd. Han är kortast i klassen med sina 130. det vi ska hålla koll på är att han inte bör komma in i puberteten innan han är 140, så vi håller tummarna på det. Är oavsett vilket stolt över min son  

 

Igår Torsdag var Linda här på besök. Jag passade på att baka lite scones som jag bjöd på. Var flera år sean jag gjorde det o nu fick jag detta bara för mig   Tror nog det uppskattades  

Efteråt tog vi oss en uppfriskande promenad. Så roligt att ha träffat henne, känns verkligen som att vi är på samma nivå. På något sätt är vi likadana personligheter o är väldigt lika i mkt. Känns mkt bra så jag hoppas verkligen att denna vänskap är bestående  

 

Minna hon kan nu sitta, nästan helt sälv. Idag satt hon länge helt utan stöd på golvet o lekte med sina leksaker  men jag har nog lite svårt att släppa taget om henne. Tiden går så fort o hon lär sig nåt nytt varje dag.

Hon äter otroligt bra o så här ser vårt matschema ut för ett dygn:

 

05:00 Ersättning

09:00 Gröt med katrinplommonpure

(11:00 fruktpure o smörgås)

14:00 Matpure o fruktpure + ev ersättning

17:00 Gröt

20:00 Ersättning

22:00 Ersättning

 Tiderna kan variera från dag till dag. O jag ändrar lite i matschemat också lite från dag till dag. Jag ser lite vad hon behöver eller kan tänkas behöva. Så småningom ska vi gå upp till två matmåltider, men det får vänta lite till.

Än så länge ger jag henne mest burkmat. Men jag har gjort egen morotspure o broccolipure o tanken är att jag även ska göra mer o mer egen mat till henne efter hand. Än så länge har jag inga problem med att få henne att äta. Hon äter allt o det är jag överlycklig över  

man är väl innerst inne lite lat på det där med att göra egen mat...men jag tror jag kommer käna på det i längden. Burkmat är inte billigt...en brk går på nästan 10 spänn.

 

Blir nog bra i slutändan...

 

Imorgon ska jag in till stan o träffa syrran. Ska bli trevligt   Samtidigt får vi båda lite egentid. Man behöver det då o då!!

 

Vill även passa på o gratta Ingelas bror Jeppe som häromdagen äntligen klarat sitt körkort. Riktigt roligt o kör försiktigt!   

 

Nej, nu ska jag snart börja förbereda för middagen. Ikväll får det li kotletter med ost o tomat ovanpå med lite potatis, sås o grönsaker till!!

 

Ha en fin Fredag...kram!!

 

Av Marie Svensson - 20 januari 2014 15:20

Kan inte säga annat än att denna dagen är efterlängtad  

 

Ikväll ska jag köpa pulka till Minna o sen fattas det bara en vinteroverall till henne också o sen ska det ut i snön med henne. Så hon får testa hur detta är också. Här i Skåne vet man ju aldrig hur länge snön håller i sig eller när man får ha snö här överhuvudtaget så gäller liksom att passa på!!

 

Emil leker med Noah idag o dom har precis fått lite varm choklad o tacosmacka. det ville dom ha till mellis idag.

 

Igår var vi hemma hos Linda o linus o fikade. Fick jättegod kladdkaka med grädde. Mkt trevligt!!

 

Idag har jag även ringt o bokat om Emils tandläkartid till den 5/2 istället för idag. Vi var ju inne akut i Lördags istället o fick hans tand fixad. Än så länge har han inga problem med den, o det är skönt!! Nästa gång han ska dit är det för en extra kontroll o rtg av tanden.

 

Ja snön har som sagt var kommit hit till Göinge nu. Är väl mindre kul men jag ser det som så att hellre det än en massa slask o skit. Plus att kylan håller alla dumma bakterier ur vägen. men jag gillar INTE att Robban ska köra i halt väglag.

Han ska även strhandla ikväll efter jobbet. Man måste ju ha mat oavsett hur vädret är.

 

Ikväll blir det kokt korv med pepparrotssås o potatis. Robban som har beställt så det blir säkert gott!!

 

Nä har inte mkt att berätta känner jag så jag säger på återseende..

 

Kram!!!

Av Marie Svensson - 18 januari 2014 19:43

Oj, har det redan gått nästan en vecka sen jag skrev här sist...SKÄRPNING MARIE!!!

 

Vad har hänt denna veckan som gått nu då??

 

I Onsdags var jag o Minna på Babyrytmik i församlingshemmet. Såå mysigt o jättetrevligt o kul var det. Minna verkade också gilla det. Var en hel del sånger man skulle sjunga...mkt o lära in..kommer nog så småningom. Kommer helt klart fortsätta. Detta är varannan Onsdag fram till 14 Maj.

I Torsdags var Robban i Danmark o jobbade o igår kom Emil äntligen  Tyvärr hade det hänt en liten olycka på skolan för hans ena lärare ringde hem till mig o berättade att han hade blivit knuffad in i en vägg när han o en kompis hade lekt o jagat varandra. Oturligt nog hamnade han så illa mot nåt järnrör av nåt slag så en bit av hans ena framtand trillade av.   Det var bara att klä på Minna, ringa tusen olika samtal o gå o hämta Emil på skolan.

Emil hade självklart ont i sin tand o det var jobbigt för han att äta under kvällen men han stod ut. Fick Alvedon o han var relativt pigg hela kvällen o han har sovit gott hela natten. Pia kom också hit igår o ska stanna här tills imorgon.

Idag ringde jag Tandvårdshuset i Kristianstad o fick en akut tid med en gång. Emil kom in relativt snabbt o sen byggde dom upp en ny fin tand åt honom.   och så här blev det fina resultatet  

 

Idag har vi förutom Tandläkarbesök mest tagit det lugnt. Käkat tacos, jäklar vad Emil han åt...sååå härligt o se  4 Portioner tacos.
Underbart!!!

Han kan iaf äta någorlunda nu men han måste undvika äpplen o knäckebröd o annat som är hårt dom första dagarna iaf så tanden hinner läka ordentligt o sen ska jag beställa en ny tid för extra koll o rtg om ett par veckor hos hans vanliga tandläkare.

 

Imorgon är vi bortbjuda på fika hos Linda o Linus. Ska bli trevligt  

 

Lite bildbomb kanske...

 

 

 

  Äpple är gott tycker Minna  

 

  Mys hos Farmor

 

  Mys med brorsan

 

  Mys med pappa

 

 

Just nu håller robban på att göra lite sorbet som vi ska smaska på ikväll. Jag o Pia tänker ta oss varsitt glas rött vin.

Emil pratar med kompisar på Skype. En mysig Lördagskväll med andra ord.

 

Jag har pratat med Ingela också ikväll. Tänker såå på henne  Hon har det ganska tufft just nu då hennes mamma ligger på sjukhus efter operation. Men hon vet att jag finns här för henne dygnet runt.

 

Nä nu ska jag vara lite social...

 

Kram på er alla!!

 

Av Marie Svensson - 12 januari 2014 12:33

Tänk idag är det 6 Månader sedan du kom till världen vår fina underbara goa lilla Prinsessa  

 

6 Månader sedan jag hade legat hela natten uppe på BB med PINVÄRKAR. Sovit hade jag knappt kunnat göra på hela natten heller  

Under förmidadgen kollade en ung läkare hur mkt jag hade öppnat mig o drog även propessen på mig, för man fick inte ha den i längre än max ett dygn i taget. Jag hade öppnat mig 2 cm. Han tyckte att det hade hänt MASSA   under natten...eller inte...haha. Tyckte typ inte jag!!

Blev nerskickad till Förlossningen. Där satte dom sen in värkstimulerande dropp. Två timmar senare sa det PANG...AAAAJ, OOOONT....vattnet gick....en minut senare...JÄÄÄÄÄÄVLAR I SATAN VAD ONT DET GJORDE!!! På mindre än en halvtimme öppnade jag mig från 2 cm till 10 cm. Jag skrek efter värkstillande medel. En läkare kom upp o skulle ge mig ryggbedövning...inte lönt jag var fullt öppen vid koll. Hon sa bye bye till läkaren för nu var det dags o krysta.   Krystade en timme, sen kom hon  KÄRLEK  

 

Nu har det gått 6 Månader. Hon växer så det knakar...o vi är såååå stolta ver våran fina lilla tös  

 

Mamma o Pappa älskar dig till Månen o tillbaka  

 

 

 

 

Nu ska jag rensa i kylskåpet medans Robban är i stan en sväng.

 

Igår var vi o bowlade med Ingela o Martin. Mkt trevligt!! Åt jättegod mat också..

 

       

 

En mkt trevlig kväll med goa vänner  Tyvärr så vann ju Robban denna bowlingmatch, o kaxig var ju han för en hel 50 lapp...haha!! dags för Revanch ganska snart känns det som!!!

 

Nåja...nu är kylskåpet rensat o urstädat. Jajemensan jag kunde göra det samtidigt som jag skrev detta inlägget o nu ska jag ge Minna lite mat också!!

 

Ha en fin Söndag...kram!!!

Presentation


Hejsan!! Här har ni mig. En glad Tjej på 38 vårar. Väntar mitt tredje barn till sommaren 2013. Här får ni följa med mig i min vardag. Kram så länge!!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards