Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av Marie Svensson - 2 oktober 2013 11:40

Nu var det väldans längesedan jag var här...så idag tänkte jag, att jag kanske skulle ta o uppdatera lite vad som har hänt...

 

Senast jag skrev här var i fredags. I Lördags var vi uppe tidigt. Robban lånade bil av Familjen Olsen, sen stack vi in till stan o handlade allt som vi behövde till dopet. Sen efter det direkt till Everöd där vi förberedde all maten o dukade.   Enkelt o fint blev det i vinrött o rosa. Nöjda o belåtna klrde vi hemåt igen. Emil kom o lite senare kom även Jenny o Pia. På kvällen beställde vi Pizza. Vi badade Minna så att hon skulle vara grann på Söndagen  

 

I Söndags gick jag upp halv 7. Duschade o klädde mig. Plockade fram frukost till oss alla. Väckte Emil o Minna. Klädde oss o vid halv 9 stack vi till Everöd o fixade med det sista.

Halv tio anlände Miranda, Kristoffer o Ella samt Syrran, Peter, Wilton o Pia, Magnus o Florinda med doptåtorna.

Kvart i tio begav vi oss mot Kyrkan. Jag gick o mötte upp alla gästerna medans Robban gick in i kyrkan  med Minna.

Klockan 10 började Gudskänsten o dopet. Allt blev så jättefint o så lyckat. Några barn spelade på fiol.

En solist sjöng låtar som jag hade valt.

En psalm var lite jobbig att lyssna på, för den hade vi när Benjamin begravdes. dansa med änglarna. Men jag älskar texten...

Snart var dte dags för Minna att döpas, så jag, Robban o Emil gick fram tillsammans med våra fyra faddrar...Ella, Peter, Ingela o Martin.

Prästen Kai Wessberg gav Emil den stora uppgiften att hälla upp vattnet i dopfunten. (Jag har bilder på detta, o många fler, men dom finns på en annan data som Robban har lagt in o jag fattar inte hur man gör för att få hit dom här på min sida av datan) han bad Emil säga, jag ger vattnet til Jesus o Emil sa dessa orden också, men jag tyckte han sa: Varför ska jag ge vattnet till Jesus...haha! Prästen skrattade o klappade han på axeln o sa att han var duktig. Sen tog han Minna o hon fick namnen MINNA Karin Viktoria Bohlin

Minna sa inte ett ljud, inte ens när hon fick vatten på huvudet sa hon nånting. Hon var såå duktig. Jag kände mig sååå otroligt stolt som mamma denna dag. Både över Minna o över Emil  Mina älskade fina barn    

Vi sjöng ett par sånger till...sen var dopakten över. Vi kunde sätta oss igen. Vi tog nattvarden innan det var slut. Jag vill alltid ta nattvarden när tillfälle ges, för jag känner mig så "Helig" efteråt. Känns som att man på något vis renar kroppen....

När dopet o gudstjänsten var över gick vi tillbaka till församlingshemmet.   Alla var där nästan alla...bara tre stycken som var tvungna att lämna återbud. Sammanlagt kom det 44 stycken plus tre bebisar.

Vi plockade fram Kassler, potatissallad, pastasallad o vanlig sallad samt hemmagjorda frallor, smör o ost plus vindruvor. Tror att det uppskattades av alla   Jag höll ett kort välkomsttal var lite nervöst o jag stakade mig litegranna. Gillar ju inte att prata inför en massa folk. Men jag ser det som en utmaning o det stärker mitt självförtroende litegranna. Jag o Robban satt inte många minuter o vi hade ingen ro nån av oss att sitta ner o bara ta det lugnt o äta. Minna visste vi knappt vart hon befann sig...haha. Hon vandrade från famn till famn   Gullungen!!

Vi plockade undan o sen satte jag på kaffe o Tårtorna sattes in...dom blev väldigt beundrade kan jag lova. Syrran hade bakat dessa doptårtor o jag blev sååå otroligt nöjd med dom. Innan samtliga fick ta för sig av kaffe o tårta, så drog jag ut henne på golvet o bad alla ge henne en applåd. Jag tyckte verkligen hon var värd detta för trots svåra smärtor, trots en väntande operation dagen efter, så valde hon ändå att göra detta för Minna. Det är beundransvärt, så TACK  

         

 

Under tiden som alla fikade så passade vi på att öppna alla fina dopgåvor som Minna fått

Emil hjälpte till att öppna dom...

detta var vad hon fick.   En jättefin ingraverad vas av Hennes Gudfar Peter. Vi blev mkt rörda av denna gåva....TACK!!!

    En fin tavla o massa fina kläder

  Släktträdet fick hon av sin Farbror David o hans sambo Mingie som hade skickat detta från Thailand via Ella. Jag blev väldigt rörd av detta också.

  En söt docksäng med kanin o ett sött armband samt en sprattelgubbe i trä.

  Många jättesöta smycken

Samt ett fint smyckeskrin..

  Tallrikar, muggar samt bestick av Elsa Beskow...jättefint!!

  Vi bad samtliga att skriva en liten hälsning till Minna i en liten Gästbok. Alla skrev så fina små hälsningar...blev så rörd  

 

Hon fick så många o så fina gåvor, vi blev så rörda o glada för alla fina gåvor. Pengar hon fått kommer sättas in på hennes sparkonto. En hade redan satt in pengar där till henne. TACK!!! Känner att våran lilla dotter fått en fin start på sitt liv  

 

Sen var denna fina dopdag över. Vi var mkt nöjda, tacksamma o glada över dagen. Mkt lyckat!!

 

Efter att alla begett sig hemåt så återstod bara det roligaste...STÄÄÄDA. Flera stycken hjälpte till...TACK!!! Jag dammsög o skurade toan. Bord o stolar sattes tillbaka exakt så som vi fann det i Lördags...köket blänkte. Allt var i perfekt skick. Sen begav vi oss hemåt även vi. Miranda, Kristoffer o Ella följde med för Robban skulle ha Volvon i veckan. Han körde dom till Malmö. Pia åkte hem till sitt vid 18. Jenny blev hämtad av sin mamma i Everöd. Emil följde med Noah hem o lekte med honom ända tills vi ringde hem honom. Sen pustade vi ut...haha!! Tog det enbart lugnt resten av kvällen o bara satt o beundarde alla gåvor Minna fått. Kände mig så tacksam över allt!!!

 

Kan ärligt säga att jag tidiagre på dagen fick en panikattack...all stress jag känt bara rann över mig. Tankar på att man skulle döpa sin älskade dotter i samma kyrka som man två år tidigare hade begravt sin pappa. Jag fick kämpa med tårarna flera gånger kan jag erkänna. Men det gick bra...jag fixade det. det är jag stolt över. Kändes samtidigt som att nu tar vi nya tag...ett nytt liv har börjat. Ett nytt blad i boken har vänts...  

 

dagarna som gått...Måndagen ägnade jag bara åt att andas...dammsuga o Diska samt vila. Hjälpte Emil med Läxan. Pratade en massa med honom om skolan. Tisdagen var Linda här på Fika på förmiddagen, mkt trevligt. Vi tog även en härlig Höstpromenad i Höstsolen. Mötte upp Emil i skolan. Fick ett jobbigt telesamtal...ytterligare allvarligt samtal med Emil som följd, samt ett möte på kvällen. Men jag hoppas o tror att det slutade bra o lyckligt till slut  Hoppas innerligt nu att detta inte kommer att upprepas...för då blir jag olycklig!!

Detta har tyvärr lett till att jag blir ledsen o frustrerad. Osäker som mamma...rädd...(Har inget med mötet o göra)...jag bara fungerar så...många tankar o funderingar hit o dit...vet ibland inte vad jag vill med livet...natten var tuff kan jag säga. Jobbiga drömmar, flera uppvakningar under natten...tankar omigen...

Ja...vi får se vad som händer...

 

Men nu är jag iaf nöjd för denna gången...sköt om er sålänge...kramizar!!!

 

 

 

Presentation


Hejsan!! Här har ni mig. En glad Tjej på 38 vårar. Väntar mitt tredje barn till sommaren 2013. Här får ni följa med mig i min vardag. Kram så länge!!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards